Tiistai 05.07.2022
Nimipäivät: Unto, Untamo
Lammi
Verrattain selkeää
22°C
Tuuli: 8 m/s EL
 

Sahti vie miestä

Lammilainen yrittäjä Pekka Kääriäinen on päässyt sahdin ansiosta moniin mielenkiintoisiin paikkoihin. Jo 90-luvulla olutguru Michael Jackson ihastui sahtiin ja nyt sahti vie miestä muun muassa olutkilpailujen tuomariksi eri puolille maailmaa. Tämän vuoden puolella Kääriäinen on ehtinyt tuomaroida muun muassa Saksassa ja Moskovassa olutkilpailua.

– Saksalaisilta tulee jännittäviä reaktiota sahtiin, jos ei kerro heille, mitä lasissa on. Sahti on aika tummaa, eikä siinä ole vaahtoa eikä kuplia, joten se on hiukan outoa. Mutta kun kertoo, että tässä on kulttuuriolutta Suomesta, nousee pikkurilli pystyyn ja kokemus onkin ihan miellyttävä, sahdista tulee hyvää, Pekka Kääriäinen kertoo.

Kääriäisen yrittäjän taipaleelle on mahtunut monenlaista vääntöä. Viimeiset kolme vuotta hän on vääntänyt verottajan kanssa kättä riippumattomuudesta. Verottaja perii häneltä valmisteveroja takautuvasti, sillä verottajan käsityksen mukaan Kääriäisen osallistuminen sekä Bryggeri Helsingin että Lammin Sahdin hallintoon aiheuttaa riippuvuuden, jonka mukaan yhtiöt eivät saa pienpanimoveronalennusta.

Pekka Kääriäinen on saanut tarpeekseen Suomen verottajan mielivallasta. Hän on aloittamassa suomalaisten pienpanimo-oluiden vientiä Saksaan. Kuva: Susanna Mattila

Pekka Kääriäinen on saanut tarpeekseen Suomen verottajan mielivallasta. Hän on aloittamassa suomalaisten pienpanimo-oluiden vientiä Saksaan. Kuva: Susanna Mattila

Tästä syystä hän on jättäytynyt pois Lammin Sahdin operatiivisesta johdosta, ja toimii Bryggeri Helsinki -yhtiössä hallituksen puheenjohtajana. Omistusosuutta hänellä on jälkimmäisessä alle 20 prosenttia ja Lammin Sahdissa noin 25 prosenttia. Kääriäinen toteaa, että lait on Suomessa säädetty isojen ehdoilla.

Kääriäinen keittelee itse edelleenkin Lammin Sahdin sahdit. Lammin Sahdin osuus Kääriäisen liiketoimista on varsin pieni, enin osa yrityksen 2,1 M€:n liikevaihdosta tulee Suuret oluet, pienet panimot -tapahtumista, joita kuluvan vuoden aikana järjestetään kuudessa kaupungissa. Ensimmäinen tapahtuma järjestettiin Lahdessa 16 vuotta sitten. Lisäksi Sahdilla on kesäkahvilat Heinolan ja Lahden satamissa.

Pekka Kääriäinen on viemässä suomalaisia pienpanimo-oluita Saksaan, sillä niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, pienpanimotoiminta on Saksassa alkutekijöissään. Saksalaisilla ei esimerkiksi tapahtumissa, edes suuressa Grüne Woche -tapahtumassa ole pankkikortilla maksaminen mahdollista. Tullimiehet käyvät keräämässä verot käteisenä.

– Saksassa vero oli jotain 400 euron luokkaa, noin kymmenesosa Suomen verosta. Kerroin tullimiehille, että tällaisen veron maksan hymyillen, ja tarjoan vielä oluet. Oluet kelpasivat ja tullimiehille kävi maksuvälineenä pankkikorttikin, Kääriäinen kertoo.

– Olen ajatellut, että jos ei Suomessa voi yrittää, niin ehkä sitten Saksassa. Sisareni asuu Frankfurtissa, ja hänen ja muiden Saksassa asuvien suomalaisten avulla on tarkoitus käynnistää suomalaisten pienpanimo-oluiden myyntiä, hän kertoo.

Kääriäisen mukaan Saksassa alkoholi on normaali tuote, lähes elintarvikkeisiin rinnastettava. Alkoholin aiheuttamat ongelmat eivät juurikaan näy katukuvassa. Kääriäisen mukaan Suomessa alkoholista on tehty ongelma.

– Berliinissä löysin erään absinttikaupan. Kaupassa on kolmisenkymmentä erilaista absinttia, sitä voi ostaa mukaan tai nauttia paikanpäällä, eikä kioskissa ole edes asiakasvessaa. Suomessa sellainen ei menisi koskaan läpi, hän totesi.

Perheyrityksestä löytyy myös franchising-yrittäjyyttä. Kauppakeskus Tuulosessa on sen koko olemassaolon ajan ollut Lammin sahdin myyntipiste ja valmistuspaikka. Noin kerran vuoteen Tuulosessa myös valmistetaan sahtia, se oli edellytys ulosmyyntipaikan saamiselle.

Pekan vaimo Sirpa perusti Kotipizzan Lammin sahdin ravintolaan hiukan myöhemmin. Tuulosen Kotipizzassa on ainoana Kotipizzana Suomessa A-oikeudet.

– Kotipizzalla on hyvä brändi ja tuotteet. Tuulosessa on neljä pizzapaikkaa, ja silti asiakkaita riittää. Ketjun markkinointi on vahvaa, mainoksia pyörii televisiossa ja netissä.

Franchising-yrittäjät maksavat tuloksestaan noin 10 prosenttia markkinointimaksua sekä franchsingmaksua, joka on alle 10 prosentin luokkaa. Sopimukset neuvotellaan uusiksi noin neljän vuoden välein, ja sopimuksesta seuraa aina muutaman tuhannen euron sopimusmaksu.

– Kotipizzayrittäjyys Tuulosen kaltaisessa kauppakeskuksessa ja kivijalkayrittäjänä on hyvin erilaista. Kivijalkaliikkeillä on usein kotiinkuljetus, meillä sitä ei ole. Myynti saattaa vaihdella rankastikin, 10 000 ja sadantuhannen euron välillä.

Pekka Kääriäinen oli Lammin Yrittäjien vieraana Yrittäjien kevään aamukahvilla. Aamukahvit nautittiin Lammin Kopilla.

Susanna Mattila
Lammille.fi

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.