Maanantai 05.12.2022
Nimipäivät: Selma
Lammi
Melkein pilvistä
-9°C
Tuuli: 1 m/s W
 

Kotimaista käsityötä uusiomateriaalista

Ensimmäisenä autonrenkaiden valmistuksesta ei ehkä tule mieleen käsityö. Mutta sitä uusiorenkaiden valmistus hyvin pitkälti on.  Käytetyistä renkaista seulotaan käsin ja omin silmin tarkastamalla parhaat rungot, jotka päätyvät uudelleen pinnoitettaviksi.

Antti Vallinen tarkastaa kaikki uusiokäyttöön tulevat rungot kahteen kertaan: tullessa ja vielä kun vanha kuviointi on poistettu. Kuva: Susanna Mattila

Antti Vallinen tarkastaa kaikki uusiokäyttöön tulevat rungot kahteen kertaan: tullessa ja vielä kun vanha kuviointi on poistettu. Kuva: Susanna Mattila

– Renkaista noin kymmenen prosenttia menee hylkyyn. Renkaat tarkastetaan ensin silmämääräisesti. Parhaat ajetaan sileäksi eli kuoritaan vanha pinta pois, jonka jälkeen tarkastetaan renkaan kunto uudelleen. Jos runkokudos paistaa läpi, runko heitetään viimeistään tässä vaiheessa pois, kertoo yrittäjä Antti Vallinen Ässä-Uusiorenkaista eli entisestä Ässä-Rengas Oy:stä.

Renkaat kuoritaan ja suurin osa kumipurusta käytetään uudelleen. Kuva: Susanna Mattila

Renkaat kuoritaan ja suurin osa kumipurusta käytetään uudelleen. Kuva: Susanna Mattila

Uusi kulutuspinta kiinnitetään renkaaseen omalla koneella, jossa on omat ohjelmat ja kumin paksuudet erikokoisille renkaille. Renkaaseen asennetaan vielä sivunauhat, jonka jälkeen se esitasapainoitetaan ja viedään vulkanoitavaksi. Vulkanointi eli kotoisammin paisto tapahtuu 160 asteessa noin puolen tunnin ajan.

Uutta pintaa lisätään rungolle, rengas tasapainotetaan ja vulkanoidaan. Kuva: Susanna Mattila

Uutta pintaa saadaan tällaisesta nauhasta uusiokäyttöön tuleville rungolle. Ennen vulkanointia rengas  esitasapainotetaan. Kuva: Susanna Mattila

Ennen vulkanointia renkaat esitasapainotetaan, jolloin niiden tasapainotus vaatii vähemmän säätämistä renkaiden alleasennusvaiheessa. Paiston jälkeen paistopurseet ajetaan pois ja rengas puhdistetaan. Jokainen rengas käy saman prosessin läpi, käsityönä. Ässä-Uusiorenkailla käytetään pääasiassa Michelinin ja Continentalin renkaiden runkoja.

– Uusiorengas käy kaikki samat testit kuin uudetkin renkaat läpi. Niitä lähetetään joka vuosi testattavaksi. Trafi valvoo, että kaikki on kunnossa, Vallinen toteaa.

Sielä uudelleen pinnattu rengas menossa paistoon eli vulkanoitavaksi. Kuva: Susanna Mattila

Sielä uudelleen pinnattu rengas menossa paistoon eli vulkanoitavaksi. Kuva: Susanna Mattila

Vallinen on valmistanut renkaita Ässä-Uusiorenkaissa jo vuodesta 1981. Viime syksynä pitkäaikaisen työntekijän oli aika ottaa ohjat käsiin. Edellisen omistajan hoteissa yritys oli ajautunut konkurssiin ja Vallinen päätti ostaa itselleen yhtiön tuotantotilat ja vaihto-omaisuuden. Yrityskauppa tehtiin Vallisen metallialanyrityksen, AJS-Metalli Oy:n nimiin.

Ja niin uusiorengas on valmis. Vulkanointiuunien lähellä ei tule kovinkaan helposti kylmä, paistolämpötila on 160 astetta. Kuva: Susanna Mattila

Ja niin uusiorengas on valmis. Vulkanointiuunien lähellä ei kylmä pääse tulemaan, paistolämpötila on 160 astetta. Kuva: Susanna Mattila

– Yritys on perustettu vuonna 1979. Sen perustivat Reijo Honkala ja setäni Risto Vallinen. Sedän kuoleman jälkeen yritys siirtyi vähitellen kokonaan Honkalan omistukseen, Antti Vallinen selvittää taustoja.

Tässä vaiheessa talvea ei nastarenkaita enää juurikaan osteta, mutta Ässä-Uusiorenkailla valmistaudutaan tulevaan kesärengassesonkiin. Vallisen mukaan suomalaiset luottavat talvirenkaissa laatuun ja ostavat Suomen oloihin suunniteltuja uusiorenkaita. Mutta kesärengaskaupassa kilpailijaksi on viime vuosina ilmaantunut Kiinan halpatuontirenkaat.

– Uusiorenkaat ovat ekologinen vaihtoehto, sillä yli 70 prosenttia renkaasta on uudelleen käytettävissä. Hinta tahtoo kuitenkin mennä ekologisuuden edelle, Vallinen toteaa.

Uudelleen pinnoitetuista renkaista poistetaan vielä paistopurskeet ja ne ovat valmiit alle asennettavaksi. Kuva: Susanna Mattila

Uudelleen pinnoitetuista renkaista poistetaan vielä paistopurskeet ja ne ovat valmiit alle asennettavaksi. Kuva: Susanna Mattila

Raaka-ainepulaa ei Ässä-Uusiorenkailla ole vielä jouduttu kokemaan. Lähes kaikki rungot tulevat kotimaisilta keräilijöiltä, muun muassa pakettiauton renkaista osa tulee Englannista.

 

Susanna Mattila
Lammille.fi

 

 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.