Maanantai 21.10.2019
Nimipäivät: Ursula
Lammi
Pilvistä
3°C
Tuuli: 5 m/s LPL
 

Katsastusten väli EU:n direktiivin mukaiseksi

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee katsastuslainsäädännön uudistamista. Säädöksistä on tarkoitus poistaa Suomessa nyt voimassa olevia kansallisia lisäsäädöksiä. Tämä merkitsee muun muassa määräaikaiskatsastusten välin pitenemistä.

Suomessa edellytetään tällä hetkellä EU:n katsastusdirektiiviä tiheämpää katsastusaikaväliä. Lisäksi katsastusvelvollisuus koskee meillä myös jarrullisia kevytperävaunuja, nelipyöriä sekä kevyitä nelipyöriä.

Nyt valmisteltavassa uudistuksessa kevyiden ajoneuvojen, kuten henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastuksen katsastusaikaväliä muutettaisiin siten, että ensimmäinen katsastus olisi viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta, sen jälkeen kahden vuoden välein kunnes auto on ollut käytössä kymmenen vuotta. Yli kymmenvuotiaat autot katsastettaisiin vuoden välein.

Juha Urpelaisella on jälkitarkastuksessa etupään alatukivarret. Kunnossa olivat ja leima tuli papereihin. Kuva: Susanna Mattila

Juha Urpelaisella on jälkitarkastuksessa etupään alatukivarret. Kunnossa olivat ja leima tuli papereihin. Kuva: Susanna Mattila

Samalla mahdollistettaisiin myös niin sanottu rullaava katsastus. Ajoneuvon katsastusajankohta ei olisi enää sidottu tiukasti käyttöönottopäivään tai rekisteritunnuksen viimeiseen numeroon, jolloin katsastusajankohtaa voisi muuttaa mieleisekseen.

Juha Urpelainen Autokaven OnKatsastuksesta on sitä mieltä, että neljä vuotta on varsin pitkä aika katsastusten väliksi. Siinä ajassa auto voi mennä sellaiseen kuntoon, ettei se ole enää liikenneturvallinen.

– Liikenneturvallisuuden vuoksihan näitä autoja katsastetaan. Kuinkahan monta vahinkoa pitää ensin tapahtua, ennen kuin tämä asia ymmärretään ylemmillä tahoilla, hän pohtii.

Urpelainen ei usko vapaaehtoisuuden vievän asioita parempaan suuntaan. Katsastuksen sitominen tiettyyn ajankohtaan on ollut hyvä kannustin pitää huolta auton kunnosta.

Urpelaisen mukaan katsastuksessa saatu korjauskehotteen merkitystä ei välttämättä ymmärretä.

– Moni ajattelee vieläkin, että korjauskehote on vapaaehtoinen, saa korjata jos haluaa. Tosiasiassa korjauskehote tarkoittaa sitä, että asia on hoidettava kuntoon ensi tilassa. Hyvin usein asiakkaat varaavatkin ajan samantien korjausta varten.

Urpelaisen mukaan korjauskehotteita annetaan hyvin usein esimerkiksi valovioista. Moni on kiitellyt sitä, että autolle voi varata katsastusajan esimerkiksi huoltokäynnin yhteyteen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että huollon jälkeen katsastettu auto automaattisesti tulisi hyväksytyksi.

Autokavella katsastustoimintaa on ollut vuodesta 2014. Tänä aikana autoja on katsastettu jo lähes 5000.

Juha Urpelainen on katsastanut Autokavella Lammilla yli 4000 autoa. Kuva: Susanna Mattila

Juha Urpelainen on katsastanut Autokavella Lammilla yli 4000 autoa. Kuva: Susanna Mattila

Jatkossa luvanvaraisessa liikenteessä käytettävät traktorit tulisi katsastaa ensimmäisen kerran neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Muutoksella saatettaisiin voimaan direktiivin vaatimus katsastaa sellaiset traktorit, joita käytetään muussakin tarkoituksessa kuin maa-, puutarha- tai metsätaloudessa, maanviljelyssä tai kalataloudessa.

Moottoripyörille ei olla esittämässä katsastusvelvoitetta, vaan niiden liikenneturvallisuutta pyritään edistämään vaihtoehtoisilla tavoilla. Lakimuutos on tulossa eduskunnan käsittelyyn tämän vuoden aikana. Luonnokset uusiksi säädöksiksi ovat olleet lausuntokierroksella, joka päättyi 13. tammikuuta.

Susanna Mattila
Lammille.fi

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.