Maanantai 04.12.2023
Nimipäivät: Airi, Aira

Tuuli:
 

Ilmastointilaitteen huoltaminen kannattaa

Taas on se aika vuodesta, että autoillessa tarvitaan toisinaan viilennystä. Onneksi on cooleri elikkäs viilentävä ilmastointilaite. Jotta ilmastointilaite toimisi, siitä kannattaa pitää hyvä huoli.

Vaikka ilmastointilaite toimii jääkaapin tapaan, ei se ole yhtä huoltovapaa kuin jääkaappi. Jääkaapissa putket on rakennettu hitsaamalla alumiinista, joka ei läpäise kylmäainetta. Toisin on autoissa, joissa on käytettävä kumiletkuja. Läpäisyä tapahtuu siis aina jonkun verran.

Tero Lehtinen Lammin Autohuollosta arvioi, että parin, kolmen vuoden välein vähintään kannattaa tuoda auto ilmastoinnin huoltoon. Kylmäainetta on tarpeen lisäillä, sillä luontainen höyrystyminen on noin 10 prosentin luokkaa.

Ilmastointilaitteen kennosto, joka meni vaihtoon. Lisäksi uusittiin kompressori ja kuivain. Hyvällä hoidolla tämäkin 1200 euron remontti olisi vältetty. Kuva: Susanna Mattila

Ilmastointilaitteen kennosto, joka meni vaihtoon. Lisäksi uusittiin kompressori ja kuivain. Hyvällä hoidolla tämäkin 1200 euron remontti olisi vältetty. Kuva: Susanna Mattila

Automaatti-ilmastoinnit vaativat vähemmän huoltamista, sillä automaatti käynnistyy aina, talvellakin, pieneksi hetkeksi. Tiivisteet saavat automaattisesti voitelunsa. Käsisäätöisten kanssa tahtoo olla huolta, sillä monelta unohtuu koko ilmastointilaite pitkäksi talven ajaksi.

– Talvella auto kannattaisi muutaman kerran ajaa lämpöiseen parkkihalliin ja käyttää hetken aikaa ilmastointia. Silloin tiivisteet saavat voitelua, eikä vuotokohtia pääse syntymään, Lehtinen opastaa.

Ilmastointilaitteen huolto tapahtuu koneellisesti. Laite kytketään koneeseen, joka imee vanhat nesteet pois, jonka jälkeen järjestelmä tyhjiöidään. Laitteisto mittaa kylmäaineen määrän. Jos koepaineistuksessa löytyy reikiä, testi päättyy siihen, eikä kone täytä ilmastointilaitetta nesteillä.

Jos kaikki on kunnossa, kone punnitsee nesteet ennen kuin syöttää ne takaisin ilmastointijärjestelmään. Vanhojen, puhdistettujen aineiden määrästä riippuen kone lisää öljyä ja kylmäainetta tarvittavan määrän. Ilmastoinnin huoltoa ei siis pysty tekemään itse, ellei omista huoltolaitetta.

– Kylmäaineen sekaan lisätään merkkiainetta, joka paljastaa vuotokohdat ultraviolettivalolla. Jos vuotokohtia on paljon, niitä ei pysty korjaamaan. Pahimmillaan ilmastointilaitteeseen täytyy vaihtaa osat kompressoria myöten. Se onkin sitten jo reilun tonnin remontti, Lehtinen kertoo.

Tero Lehtinen ja Matti Vuorinen muistuttavat, että käsisäätöistä ilmastointilaitetta tulisi käyttää talvella vähintäänkin pari kertaa esimerkiksi lämpimässä parkkihallissa. Kuva: Susanna Mattila

Tero Lehtinen ja Matti Vuorinen muistuttavat, että käsisäätöistä ilmastointilaitetta tulisi käyttää talvella vähintäänkin pari kertaa esimerkiksi lämpimässä parkkihallissa. Kuva: Susanna Mattila

Tämä tieto on hyvä kannustin käydä huollattamassa ilmastointilaite asiantuntevalla autokorjaamolla.

Ja vielä yksi hyvä vinkki käsisäätöisen ilmastoinnin käyttäjille. Talviaikaisen käyttämisen lisäksi kesän viimeiset viikot kannattaa ajaa ilman viilennystä. Näin kenno ehtii kuivahtaa ennen talvea.

Jos kenno jää kosteaksi, alkaa siihen helposti kasvaa kaikenlaista sientä ja levää. Kasvustojen ilmaantumisen tunnistaa eräänlaisena märän sementin hajuna ilmassa. Ja kennoa ei oikein pysty puhdistamaan, vaan sotkeentunut kenno menee aina vaihtoon.

Taas yksi hyvä syy pitää ilmastointilaite kunnossa.

Susanna Mattila
Lammille.fi

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.