Torstai 30.06.2022
Nimipäivät: Päiviö, Päivö
Lammi
Melkein selkeää
19°C
Tuuli: 2 m/s EEI
 

Arvoitukset ovat avaimia voittoon

Pakohuone kuulostaa kokemattoman korviin lähinnä klaustrofobian huipentumalta, mutta visiitti paikanpäälle osoittaa toista. Kyseessä on peli, jossa arvoitukset toimivat avaimina ratkaisuun. Kun huoneen ovi menee kiinni, alkaa kello käydä.

– Ilman kommunikaatiota tästä huoneesta ei selviä ulos. Pelaamassa voi olla neljä henkilöä kerrallaan. Heidän on aivan pakko puhua keskenään. Siksi mysteerihuoneet sopivat esimerkiksi työpaikkojen tyky-päivän ohjelmaan loistavasti, toteaa Harri Äijälä, yksi Lammille pakohuoneen toteuttaneista yrittäjistä toteaa.

Harri Äijälä rakentaa yhtiökumppaneidensa kanssa toista pakohuonetta Lammille kauhuteemalla. Kuva: Susanna Mattila

Harri Äijälä rakentaa yhtiökumppaneidensa kanssa toista pakohuonetta Lammille kauhuteemalla. Kuva: Susanna Mattila

Peliaika on 60 minuuttia. Jos siinä ajassa ratkaisee arvoitukset oikein, pääsee voittajana ulos. Pelinjohtaja tarkkailee pelihuoneen tapahtumia kameran kautta, ja pystyy tarvittaessa syöttämään peliä oikeaan suuntaan jouduttavia vihjeitä pelaajille.

– Me heitetään osallistujille haaste, ja saamme vielä seurata monitorin kautta sitä iloa ja riemua, mikä oikeiden vastausten löytymisestä syntyy. Parhaimmillaan siellä porukka huutaa jes, jes kädet taivasta kohden, Äijälä kuvailee.

Facebookissa käyttäjäkokemusarviot ovat järjestään olleet luokkaa 5/5. Monen kokemus on, että mysteerihuoneessa kaikki muu unohtuu. Arvoitusten ratkaiseminen täyttää ajatukset, jolloin ihminen parhaimmillaan pääsee flow-tilaan ja arkisista murheista hetkeksi eroon.

Arvoitukset toimivat avaimina mysteerihuonepelissä. Tavoitteena on päästä ulos huoneesta alle tunnissa. Kuva: Susanna Mattila

Arvoitukset toimivat avaimina mysteerihuonepelissä. Tavoitteena on päästä ulos huoneesta alle tunnissa. Kuva: Susanna Mattila

Harri Äijälä pääsi rakentamaan pakohuonetta Lammille ystäviensä kanssa, kun sille löytyi sopivat tilat entisen päihdehuoltokuntayhtymän ruokala- ja pesularakennuksen kellarista. Äijälä kertoo laittaneensa työkavereilleen Toni Lehtoselle ja Topi Heikkilälle tekstarin paikanpäältä.

– Kysyin lähtevätkö mukaan rakentamaan pakohuonetta. Vastaukset tuli noin 30 sekunnin kuluttua, että mukana ollaan, hän kertoo.

Syntyi yritys, Escape Artists Ay, ja ensimmäinen mysteerihuone valmistui tänä keväänä. Mainiemi tarjosi huoneelle myös hienon kehyskertomuksen. Mainiemi on alun perin rakennettu Hämeen 25. reservikomppanian kasarmiksi vuonna 1883, jonka päällikkönä toimi muun maussa luutnantti ja sittemmin alikapteeni Nicolai Etholén.

Nicolai Etholén on mysteerihuoneen kehyskertomuksen päähenkilö. Kuva: Susanna Mattila

Nicolai Etholén on mysteerihuoneen kehyskertomuksen päähenkilö. Kuva: Susanna Mattila

Lammin reservikompania oli Hämeenlinnan tarkka-ampujapataljoonaan kuulunut sotilasyksikkö, joka koulutti reserviläisiä. Reserviläisten koulutus Mainiemessä päättyi vuonna 1899. Mysteerihuoneeseen on koottu esineitä, jotka voisivat olla Nicolai Etholénin työhuoneesta.

Kipinä oman mysteerihuoneen rakentamiseen syttyi, kun Harri Äijälä oli Lehtosen ja Heikkilän kanssa ensimmäistä kertaa ratkomassa mysteerihuoneen arvoituksia. Flow-tilan kokemus oli jotain tajuntaa täräyttävää, ja mielessä olikin sen jälkeen vain yksi ajatus: tällaisen kun pääsisi toteuttamaan itse!

Kaasunaamareita ei pakohuoneessa tarvita, mutta jännittävää tunnelmaa ne luovat rekvisiittana. Kuva: Susanna Mattila

Kaasunaamareita ei pakohuoneessa tarvita, mutta jännittävää tunnelmaa ne luovat rekvisiittana. Kuva: Susanna Mattila

Kolmikko ei ole siinä mielessä hurahtanut mysteerihuoneisiin, että kiertäisi kaikki mahdolliset huoneet pelaamassa. Sellaisiakin ihmisiä on, jotka kiertävät niitä lähestulkoon järjestelmällisesti. Pakohuoneen rakentaminen on se juttu, jonka nämä kolme Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen ensihoitajaa halusi toteuttaa.

Parhaillaan he ovat rakentamassa toista huonetta hieman erilaisella teemalla. Entiseen putkaan rakentuu kauhuhuone, jonka nimeksi tulee Remorse eli Katumus. Huone yhdistää psykologista trilleriä ja sarjamurhaajan maailmaa korostaen elämän arvokkuutta. Pelaajat kuljetetaan pelihuoneeseen silmät sidottuina ja heidät kahlitaan aluksi käsiraudoin.

– Huone ei sovellu klaustrofobiasta kärsiville eikä herkästi ahdistuville. Huoneen ikäraja on K-18 ja toimittajalle paljastetun rekvisiitan myötä se ei liene liioittelua. Lisäksi tieto ja valistunut arvaus siitä, että näissä tiloissa ehkä on historian saatossa tapahtunut kaikenlaista vähemmän mukavaa antaa peliin oman lisänsä, Äijälä vihjaa.

Kuva seinällä vihjaa tulevista kauhuista... Kuva: Susanna Mattila

Kuva seinällä vihjaa tulevista kauhuista… Kuva: Susanna Mattila

 

Susanna Mattila
Lammille.fi

 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.