Keskiviikko 20.11.2019
Nimipäivät: Jari, Jalmari
Lammi
Melkein pilvistä
5°C
Tuuli: 6 m/s E
 

Omaolo –palvelu on nyt ensisijainen tapa ottaa yhteyttä Hämeenlinnan terveysasemiin yksittäisessä terveysongelmassa

Hämeenlinnan terveyspalvelut tarjoaa nyt asiakkailleen sähköistä Omaolo-palvelua ensisijaisena yhteydenottokanavana yksittäisessä terveysongelmassa. Tämä on mahdollista, kun syksyllä oirearvioiden valikoima laajeni neljääntoista eri arvioon, uusimpana seksitautiepäily-arvio ja yleinen oirekysely.

Omaolon oirearviot kertovat luotettavasti, vaativatko oireet ammattilaisen hoitoa vai riittääkö itsehoito. Suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen näyttöön ja Käypä hoito -suosituksiin. Jos käynti esimerkiksi terveysasemalla on tarpeen, palvelussa saa varattua ajan ammattilaiselle.

Useissa tapauksissa asia voi ratketa myös hoitajan tai lääkärin kanssa viestittelemällä Omaolo-palvelussa. Toistaiseksi Omaolon kautta asiointi on mahdollista ainoastaan 15 vuotta täyttäneille. Omaolo-palvelun rinnalla on edelleen mahdollista myös soittaa omalle terveysasemalle tai asioida palvelupisteellä.

Viipurintien terveysaseman sairaanhoitaja Maiju Viiala vastaamassa asiakkaiden Omaolo-palvelun kautta tulleisiin yhteydenottoihin. Kuva: Miika Kangasniemi.

Omaolo-palvelu mahdollistaa asiakkaalle avun saamisen kellonajasta ja paikasta riippumatta. Asioiminen palvelussa on nopeaa ja vaivatonta, sillä oirearvion täyttämiseen menee vain muutama minuutti.

Omaolo-palvelun lomakkeiden taustalla on älykäs logiikka, joka pystyy analysoimaan asiakkaan antamia vastauksia ja tarjoamaan henkilökohtaisen, omaan tilanteeseensa sopivan vastauksen. Silloin kun oireeseen tarvitaan ammattilaisen kannanottoa, oman terveysaseman ammattilaiset vastaavat arkipäivisin kello 14.30 mennessä lähetettyihin oirearvioihin saman päivän aikana.

Ammattilainen saa Omaolo-palvelun avulla paremmat ennakkotiedot asiakkaasta, mikä vähentää kirjaamisen tarvetta ja helpottaa asiakkaan tilanteeseen paneutumista. Ammattilaisella on työnsä tukena käytössä myös Omaolon hoito- ja palvelusuositukset. Lisäksi hoitajien aikaa säästyy kun asiakkaat, joiden oireisiin riittää itsehoito saavat avun suoraan Omaolo-palvelun kautta.

Terveysjohtaja Juha Tiainen korostaa Omaolon parantavan terveyspalveluiden saatavuutta.

– Omaolo tuo yhden kanavan lisää palveluihin, mutta myös muut palvelut pelaavat entiseen tapaan. Ne, joille Omaolo sopii, saavat palvelun 24/7 olohuoneen sohvalta halutessaan.

Omaolo-palvelun käytöllä haetaan myös tehokkuutta ja vaikuttavuutta.

– Kun keveään palvelutarpeeseen voidaan vastata sähköisin palveluin, vapautuu aikaa vastaanotoilta paljon palveluja tarvitseville, Tiainen tiivistää.

Omaolo-palvelu laajenee Hämeenlinnan lisäksi koko Kanta-Hämeeseen loppuvuoden aikana. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä otti palvelun jo käyttöönsä lokakuun lopulla. Janakkala, Hattula, Riihimäen seudun terveyskeskuskuntayhtymä ja Riihimäki valmistelevat käyttöönottoa. Alueet ovat tehneet tiivistä yhteistyötä, jotta palvelusta saataisiin paras hyöty koko Kanta-Hämeen väestölle.

Omaolo-palvelu laajenee kevään 2020 aikana kattamaan myös hyvinvointitarkastuksia ja -valmennuksia, jolloin palvelusta tulee entistä monipuolisempi oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen väline.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.