Tiedätkö kuka kirjeesi jakaa?
Käsi ylös, jos et tiennyt, että Posti ei ole nykyisin enää ainoa kirjeiden ja pakettien jakeluyhtiö Suomessa. Moni on ehkä ihmetellyt aamun lehden mukana tulleita laskuja, mutta ei ole tullut ajatelleeksi muidenkin kuin Postin tuovan kirjepostia. Kanta-Hämeessä postin lisäksi jakelua hoitaa myös Ilves Jakelu Oy, joka jakaa muun muassa maakuntalehti Hämeen Sanomia.
– Palaute jakelusta myöhästyneiden lähetysten osalta tulee siis antaa oikealle jakeluyhtiölle, vinkkaa Anniina Kajasviita Postin viestinnästä.
Oheisesta taulukosta näet muiden jakeluyhtiöiden tunnukset ja nimet sekä Postin käyttämät tunnukset. (Juttu jatkuu taulukon jälkeen.)
Tunnus kirjekuoressa
|
Jakeluyhtiö
|
Missä yhtiö jakaa kirjeitä
|
|
|
|
ESA
|
Mediatalo ESA Oy
|
Päijät-Häme
|
ILVES
|
Ilves Jakelu Oy
|
Kanta-Häme
|
MANU
|
Alma Manu Oy
|
Pirkanmaa, Satakunta
|
KALE
|
Kaleva Oy
|
Pohjois-Pohjanmaa
|
LSTJ
|
Turun Sanomat/
Lounais-Suomen Tietojakelu Oy |
Varsinais-Suomi
|
VSTJ
|
Turun Sanomat/
Varsinais-Suomen Tietojakelu Oy |
Salo
|
KAVI
|
Kaakon Viestintä
|
Etelä-Savo, Kymenlaakso, Etelä-Karjala
|
MARVA
|
Marva Media Oy
|
Rauma
|
SLP
|
SLP Jakelu Oy
|
Kainuu
|
SJOY
|
Savon Jakelu Oy
|
Savo
|
MALAP
|
Alma Manu Oy
|
Lappi
|
KP
|
Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj
|
Pohjanmaa
|
Anniina Kajasviita antaa muutamia vinkkejä, joilla kirjeen lähettäjä voi varmistaa kirjeen tai muun postilähetyksen löytävän perille toivotussa ajassa. Ensimmäiseksi kannattaa varmistaa, että osoitetiedot tulevat lähetykseen kirjattua oikein ja selvästi.
– Kirjeet lajitellaan koneellisesti osoitteiden perusteella. Jos kirjeen vastaanottajan osoite on kirjoitettu vahingossa väärin, kirje ei luonnollisestikaan saavuta haluttua vastaanottajaa luvatussa ajassa. Kirjeessä kannattaa olla myös lähettäjän tiedot, jolloin kirje voidaan tarvittaessa palauttaa lähettäjälleen.

Kirjeen lähettäjä voi vaikuttaa siihen, että kirjeet löytävät toivotussa ajassa perille. Kuva: Vesa Kippola/Posti
Kajasviidan mukaan Lammin alueen postinjakelussa ei ole huomattu tai kuultu, että alueella olisi ongelmia postinjakelun kanssa.
– Yksittäisiä viiveitä on varmaankin ollut. Postinjakajamme tekevät joka päivä parhaansa, niin sateessa kuin auringonpaahteessakin, että asukkaiden ja yrittäjien postit jaetaan täsmällisesti, Kajasviita kertoo.
Myöskään Lammin alueen postipalveluita hoitavalla yrittäjällä ei ole tietoa, eivätkä he ole saaneet palautetta, että Lammin alueella olisi ongelmia postin kanssa.
– Yksittäisiä viiveitä on ollut ja muutama paketti on ohjautunut väärin, jolloin paketin toimitusaika on pidentynyt, mutta kaikki paketit ovat menneet kyllä perille.
Postilla on esimerkiksi yrityksille useita vaihtoehtoja kirjeen lähettämiseen. Edullisin Economy-kirje toimitetaan vastaanottajalle kolmen työpäivän kuluessa. Priority-kirje on perillä postituksesta seuraavana päivänä.
Kirjettä lähettäessä on hyvä huomioida myös juhla- ja pyhäpäivät. Silloin postia ei kuljeteta tai jaeta. Tämä saattaa tuntua postin vastaanottamiselle viiveenä.
– Jos esimerkiksi perjantaina 28.4. illalla on lähettänyt Economy-kirjeen ja se ei ole kerennyt sen päivän postikuljetukseen mukaan, lähtee kirje Lammilta eteenpäin vasta 2.5. ja on vastaanottajallaan 5.5. Mutta jos kirje on ”Priority” ja se olisi kerennyt perjantain 28.4. postikuljetukseen, olisi kirje vastaanottajallaan 2.5. Tähän vaikuttaa 1.5, joka on vapunpäivä, jolloin ei jaella tai kuljeteta postia, Kajasviita muistuttaa.
Kajasviidan mukaan Postille tulee silloin tällöin erikoisia tilanteita vastaan. Voi olla, että kirjeen tai paketin vastaanottajalla ei ole ollenkaan postilaatikkoa. Voi myös olla, että lähettäjä on kirjoittanut katuosoitteen väärin. Tällöin kirje ei löydä perille, ainakaan kovin nopeasti.
– Harmillisesti joskus tapahtuu kirjelaatikoiden ilkivaltaa ja postilähetyksen anastuksia kolmannen osapuolen toimesta, Kajasviita toteaa.
Kajasviidan mukaan kirjeen viivästyminen ei ole yksin vastaanottajalle ja lähettäjälle harmillista, se on harmillista myös Postille. Postin osalta viive saattaa tulla koneellisen lajittelun laiterikosta tai yksinkertaisesti myös inhimillisestä erehdyksestä. Kirje on voinut loppuvaiheen lajittelussa sujahtaa väärälle postinumeroalueelle, josta se kyllä ohjautuu vastaanottajalleen, mutta hieman myöhässä.
– Teemme parhaamme, että jokainen kirje, kortti ja paketti päätyy vastaanottajalleen haluttuun aikaan. Jos erheitä tapahtuu, korjaamme ne niin nopeasti kuin suinkin, Kajasviita lupaa.
Susanna Mattila
Lammille.fi
Jätä vastaus
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.