Perjantai 09.12.2022
Nimipäivät: Anna, Anne, Anni, Anu, Anneli
Lammi
Melkein pilvistä
-8°C
Tuuli: 2 m/s SE
 

Posti ohjeistaa: tarkista osoite ja lähetystapa

Postin ja Lammin Yrittäjien aamukahvitilaisuudessa pohdittiin hyvässä hengessä, mistä mahtavat Lammilta raportoidut ongelmat postin kulussa johtua. Kaakkois-Suomen aluepäällikkö Kai Taam ja Anniina Kajasviita Postin viestinnästä kertoivat yleisimmistä syistä, mitkä usein estävät postin saapumisen vastaanottajalle. Niitä ovat väärä osoite, ilkivalta tai esimerkiksi postilaatikon puuttuminen vastaanottajan antamasta osoitteesta.

Anniina Kajasviita selvitti, miksi Jouko Virosen kahteen kertaan lähettämä paketti ei ollut tavoittanut vastaanottajaa. Syyksi paljastui se, että vastaanottajan olisi pitänyt noutaa paketti Postin pakettiautomaatista. Kuva: Susanna Mattila

Anniina Kajasviita selvitti, miksi Jouko Virosen kahteen kertaan lähettämä paketti ei ollut tavoittanut vastaanottajaa kummallakaan kerralla vaan palautui lähettäjälle. Syyksi paljastui, että vastaanottaja ei ollut noutanut pakettia Postista. Kuva: Susanna Mattila

Kai Taam korosti, että jos postilähetys ei tavoita vastaanottajaa, asiasta pitäisi ilmoittaa Postille mahdollisimman pian.

– Neljän kuukauden takaista tapahtumaa on aina paljon heikommat mahdollisuudet selvittää kuin jos asiasta kerrotaan heti. Meidän kauttamme kulkee kuitenkin 10 miljoonaa lähetystä joka päivä, Taam muistutti.

Taamin mukaan Postille tulee päivittäin lähetyksiä, joiden osoite täytyy selvittää. Hyvin usein väärä osoite osoittautuukin syyksi sille, ettei lähetys tavoita vastaanottajaa. Syynä voi olla myös se, että paketin lähettäjä on valinnut lähetystavan, missä paketti menee vastaanottajalle noudettavaksi pakettiautomaatista. Vastaanottaja voi olla siinä luulossa, että paketti tuodaan suoraan hänelle.

Kajasviita selvitti aamun aikana yhden paketin palautumisen syyn. Paketti oli palautunut yrittäjä Jouko Viroselle pariinkin kertaan. Virosen mukaan paketteja on ollut erityisen vaikea saada perille kuluvan vuoden aikana.

– Tämä paketti on lähetetty koodilla paketti 16, jolloin vastaanottajan kuuluu noutaa paketin Postista. Paketin vastaanottaja ei siis ole koskaan hakenut pakettiaan, kertoi Anniina Kajasviita.

Kaikki posti ei ole lähetysseurannassa. Jos lähetyksessä on lähetyskoodi, on sen kulkua helppo seurata. Mutta esimerkiksi kirjeissä ei vielä toistaiseksi ole lähetyskoodia, joten ne ovat hankalia selvitettäviä.

– Yleensä kirjeen viivästyminen selvitetään niin, että saan asiakkaalta vastaanottajan puhelinnumeron, ja soitan hänelle. Mutta tämä ei ole yksinkertaista, koska kirjeposti kuuluu yksityisyydensuojan piiriin, Kajasviita selvitti.

Jouko Vironen moitti postipalvelujen siirtämistä kauppojen yhteyteen. Taam totesi, että yrittäjävetoisiin posteihin siirtyminen on pidentänyt huomattavasti Postin aukioloaikoja ja antaa asiakkaalle valinnanvaraa postissa asioimisen ajankohdalle. Postin palvelupisteet ovat kaupan muista kassapalveluista erillään, jolloin jonojenkaan ei pitäisi muodostua mahdottomiksi.

– Postissa asiointia hidastavat ässäarvan ostajat, joita palvellaan välissä. Postin pitäisi myös myydä tuotteitaan. Meillä ei esimerkiksi 10 vuoteen ole käynyt kukaan Postilta kertomassa palveluista. Pakettilähetyksiä meiltä lähtee kuitenkin viikottain, Vironen totesi.

Lammin Jätehuollon yrittäjä Esa Kauppi kertoi, että joskus yrityksen lähettämät laskut eivät tavoita asiakkaita. Hän sai heti vastauksen kahteen ongelmatapaukseen, joista toinen osoittautui vääräksi osoitteeksi.

Lammin Yrittäjien puheenjohtaja Päivi Kankaanmäki oli tehnyt pikaisen gallupin lammilaisten yrittäjien kokemuksista. Kaikki vastanneet olivat tyytyväisiä Postin palveluihin, eikä moitteen sanaa ollut puheenjohtajalla kerrottavana.

Tilaisuudessa todettiinkin, että ongelmia onkin ollut lähinnä Lammilta lähetettyjen lähetysten perille löytämisessä. Lammilla posti löytää perille pääasiassa kiitettävästi.

 

Susanna Mattila
Lammille.fi

 

 

 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.