Osuustoiminta myötätuulessa
Osuustoimintakeskus Pellervo on julkaissut laajan tutkimuksen suomalaisten suhtautumisesta osuustoimintaan. Tutkimuksen perusteella osuustoiminta on vahvassa myötätuulessa: osuustoiminnan tunnettuus on kasvanut koko maassa ja sen suosio on suurinta pääkaupunkiseudulla.
Tutkimuksen mukaan kuusi kymmenestä suomalaisesta suhtautuu osuustoimintaan myönteisesti tai erittäin myönteisesti. Yleisesti osuustoimintaan liitettäviä ominaisuuksia ovat suomalainen omistus, paikallisuus ja etujen tuottaminen asiakkaille. Iso osa suomalaisista mieltää osuustoiminnallisten yritysten eroavan yritysmuotona siinä, että osuustoiminnassa ei tavoitella voiton maksimointia.
POP Pankkien asiakkaiden suositteluhalukkuus on finanssialan osuustoiminnallisista yrityksistä korkein. POP Pankkien asiakkaat mainitsivat useimmiten jäsenyyden keskeisimpänä perusteena kilpailukykyiset hinnat.
Osuustoimintakeskus Pellervo tutki myös maanviljelijäväestön suhtautumista osuustoimintaan. Maanviljelijöiden suhtautuminen osuustoimintaan on muuttunut entistäkin myönteisemmäksi verrattuna edelliseen, kymmenen vuoden takaiseen tutkimukseen.
Maanviljelijöiden keskuudessa osuustoiminnallisista yrityksistä kaikkein tyytyväisimpiä oltiin osuusmeijereihin ja POP Pankkeihin.
Jätä vastaus
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.