Kirjasto on paras palvelu
Taloustutkimuksen tekemässä Kansallisessa asiakaspalvelututkimuksessa kirjasto vei kärkisijan. Valtakunnallisessa tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien mielipiteitä yritysten ja kunnallisten toimijoiden asiakaspalvelusta.
Vastaajat arvioivat eri toimijoiden tarjoamaa asiakaspalvelua kiinnittäen huomiota muun muassa ensivaikutelmaan, odotus- ja asiointiaikaan, hinta-laatusuhteeseen, asiantuntemukseen ja halukkuuteen käyttää palvelua uudestaan. Kirjasto on säilyttänyt ykköstilansa jo viidettä vuotta. Kirjaston jälkeen parhaiten onnistui Alko ja kolmanneksi tuli Yliopiston Apteekki.

Lammin kirjaston palveluihin on kuulunut kesäpuuhaviikko lapsille sekä muun muassa askartelutuokioita ja kirjailijavieraita. Kesäpuuhaviikon osallistujat askartelivat tilataideteoksen Lammin kirjaston pihalle Mari Lukkarin johdolla viime kesänä. Kuva: Päivi Ruuskanen
Hämeenlinnassa asiakkaat ovat tyytyväisiä kirjastoon. Valtakunnallisen asiakaspalvelukyselyn lisäksi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto on toteuttanut oman jokavuotisen asiakastyytyväisyyskyselynsä pääkirjastossa ja kaikissa lähikirjastoissa. Hämeenlinnassa kyselyyn vastasi 267 asiakasta. Kyselyllä selvitettiin mm. kirjaston asiakkaiden näkemyksiä kirjaston palveluista ja tiedottamisesta.
Hämeenlinnan kaupunginkirjaston asiakastyytyväisyyskyselyssä noin 94 prosenttia vastaajista antoi kirjastolle kokonaisarvosanaksi joko erinomainen tai hyvä. Asiakaskyselyyn vastasivat kirjaston aktiivikäyttäjät, sillä 88 prosenttia vastaajista käytti kirjaston palveluita vähintään kerran kuussa. Kolmasosa vastaajista käytti kirjaston palveluita kerran viikossa. Vastaajien ikä vaihteli alle 10-vuotiaista yli 80-vuotiaisiin. Suhteessa eniten vastauksia eli puolet kaikista vastauksista tuli 40–69-vuotiailta asiakkailta. Vastaajien suuri enemmistö – 76 prosenttia – oli naisia.
Asiakkaat saattoivat vastata Hämeenlinnan kirjaston asiakastyytyväisyyskyselyyn joko verkossa tai paperilomakkeella pääkirjastossa sekä Hauhon, Jukolan, Kalvolan, Lammin, Rengon ja Tuuloksen lähikirjastossa tai kirjasto-palvelupisteissä. Reilu puolet vastaajista oli Hämeenlinnan pääkirjaston asiakkaita.
Kirjaston henkilökunnan ammattitaitoa arvostetaan. Hämeenlinnan kaupunginkirjaston kyselyssä asiakkaat arvioivat kirjaston palveluita asteikolla, jossa yksi oli huonoin ja viisi paras arvosana. Kyselyssä pyydettiin arvioimaan kuinka hyvin kirjasto oli onnistunut palvelujen tuottamisessa. Kirjastojen aukioloajat sekä kirjastotilojen viihtyisyys ja käytännöllisyys saivat arvosanan hyvä (4.1). Myös tietokoneiden määrä ja niiden käytettävyys arvioitiin hyväksi (4.0). Helpot ja selkeäkäyttöiset lainaus- ja palautusautomaatit saivat vielä korkeamman arvosanan, 4.5.
Kyselyyn vastanneet antoivat korkeaa arvosanan myös verkkokirjaston kautta tapahtuvassa aineiston varaamista (4.5) ja lainojen uusimista (4.5.). Kyselyyn vastanneet antoivat kirjaston uutuusaineiston saannin helppoudelle arvosanan 3.9.
Kirjaston henkilökunnan palvelualttius ja ystävällisyys sekä asiantuntevuus ja ammattitaito arvioitiin erittäin hyväksi (4.5). Myös taito opastaa tietokoneiden ja laitteiden käytössä sai arvosanan 4.5. Henkilökunnan määrää arvioitiin hyväksi (4.1.).
Lammille.fi
Jätä vastaus
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.