Keskiviikko 19.12.2018
Nimipäivät: Iiro, Iisakki, Iikka, Isko
Lammi
Pilvistä
-2°C
Tuuli: 1 m/s P
 
Toimitukselta-blogi

Nyt saa toimitus suunvuoron! Täällä taustoitetaan lähikulmia koskettavia asioita, otetaan kantaa ajankohtaisiin puheenaiheisiin sekä arvioidaan tarjolla olevia palveluita. Toimitukselta-blogia kirjoittaa Lammille.fi -verkkolehden toimitus.

TOIMITUKSELTA: Kymmenen metrin bussikatos?

Lammilaiset ovat nyt ottaneet sydämenasiakseen bussikatosten saamisen Valtatie 12:n varteen, Jahkolan ja Kaitalan pysäkeille. Onhan se totta, että kurjaa on seistä vesi- tai räntäsateessa odottamassa bussia, jotka ainakin oman kokemukseni mukaan yleensä tulevat 10–20 minuuttia luvatusta myöhässä.

Samaan aikaan somekanavissa leviävät kuvat suomalaisten tavasta odottaa bussia. Kuvia on otettu niin Helsingissä kuin muuallakin päin Suomea. Yhteistä kuville on se, että bussia odottavat seisoskelevat noin metrin välein toisiinsa nähden. Kuviin on onnistuttu ikuistamaan kymmenien metrien muodostelmia, kun reviireistään tarkat tai läheisyyden kammoiset suomalaiset odottavat bussin tuloa.

Näitä kuvia katsellessa tulee mieleen, että tarvitaanko Kaitalaan ja Jahkolaan siis vähintään kymmenen metrin katokset, jotta kaikki keskimääräiset viisi lähtijää mahtuvat katokseen suojaan sateelta?

Bussikatos olisi tietenkin huomattava parannus nykyiseen tilanteeseen. Pääsisi edes vähän suojaan tuulelta ja sateelta. Bussikatoksiin voisi takaseinän tehdä materiaalista, johon olisi helppo kiinnittää tiedonantoja lammilaisista tapahtumista. Katokset voisi suunnitella hyvännäköisiksi, lammilaiseen maisemaan sopiviksi. Parhaimmillaan katokset voisivat toimia eräänlaisina Lammin maamerkkeinä, mainospylonin korvikkeina. Tyylikäs sahtihaarikka pellavankukkineen katolle, a vot!

Eläkeläisjärjestöillä on nyt mietinnän paikka, lähtevätkö esittämään Hämeenlinnalle toteuttamissopimuksen hakemista. Vaikka katokset kuinka rakennettaisiin talkootyönä, ei niitä kuka tahansa saa asentaa vilkkaasti liikennöidyn valtatien varteen. Tiealueella työskentely on aina luvanvaraista. Lisäksi työn tekeminen tiealueella vaatii liikennejärjestelyjä ja työn tekijältä tieturva-pätevyyksiä.

Saatiinpa bussikatoksia tai ei, olisi merkittävä parannus saada edes tärkeimpiä pikavuoroyhteyksiä kiertämään kirkonkylän kautta. Bussiyhtiöt vetoavat ajan säästämiseen, kun perustelevat Lammin kirkonkylän jättämistä pois reitiltä. Ilmeisesti aikaa onkin tarpeen säästää, tämän kirjoituksen alussa todetusta syystä.

Koko linja-autoliikenne on muuttumassa, palvelut ovat heikentyneet muullakin tavoin. Kuluttajan on nykyisin esimerkiksi nähtävä enemmän vaivaa, että löytää aikataulut. Matkahuollon aikatauluhakua käyttämään tottuneet eivät osaa hakea tietoa kaupunkien omilta sivuilta kaupunkien ostamasta liikenteestä, kun kaupungit ovat haluttomia maksamaan Matkahuollolle ilmoitustilasta.

Ehkä eniten tarvittaisiin nyt pohdintaa siitä, miten kuluttajia parhaiten palveltaisiin. Palvelujen heikentyminen kannustaa vain yhteen suuntaan – yksityisautoilun kasvuun.

Susanna_naamakuvaSusanna Mattila
Kirjoittaja on Lammille.fi -verkkojulkaisun päätoimittaja.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.