Keskiviikko 14.11.2018
Nimipäivät: Iiris
Lammi
Melkein pilvistä
7°C
Tuuli: 1 m/s P
 
Kulmilta-blogi

Vaihtuvat blogivieraat kirjoittavat itselleen tärkeistä asioista. Kauneutta ja terveyttä, urheilua, kulttuuria, leipomisvinkkejä – aiheiden kirjo on juuri niin laaja kuin on kirjoittajien määrä. Blogissa esitetyt ajatukset ja mielipiteet ovat kirjoittajiensa omia.

HEIKKI WESTERLUND: Urjalasta kotiintuomisina luokan ykkössija

Urjalasta kotiintuomisina tuli luokan ykkösija ja nuottisarjalaisten nopein aika, mutta moottoriremontti on nyt edessä.

Kuten viimeksi mainitsin, meillä ei ollut sarjasijoituksen suhteen enää tavoitteita, mutta tosi mukava oli lähteä vielä kurvaamaan ja harrastamaan. Mantalla en ollut ajanut metriäkään Maxell-rallin jälkeen, mutta Mäkelän Kake tsekkasi auton läpi ja kisakunnossa se taas oli. Huoltoon Urjalassa Kakelle kaveriksi lähti Pehkosen Toni.

Heikki Westerlund ja Hanna Valonen tulivat Urjalasta kotiin luokkavoiton ja moottoriremontin kera. Kuva: Eero Auvinen

Rallin viisi erikoiskoetta olivat hyvin vaihtelevia. Ennen taukoa ajetut kolme erikoiskoetta olivat paikoin aika teknisiä, mutta tauon jälkeen 2 viimeistä olivatkin sitten nopeanpuoleisia.

Jo alkuun näytti selvältä, että luokassamme sekä nuotista ajavien ykkössijasta käydään tiukkaa kisaa nopean espanjalaisparin Aboiltiz Miguel Diaz – Diego de Eusebio kanssa. Urakkaamme ei myöskään helpottanut se, että jo edellisessä rallissa alkanut Mantan moottorin huolestuttava jäähdytinnesteen kulutus ja lievä ylikuumeneminen pahentuivat jo heti ensimmäisen ek:n jälkeen.

Ykkösellä (7,9 km) jäimme pohja-ajasta 2,2 sekuntia ja kakkosella (12,6 km) 2,1 sekuntia. Ennen kolmosta autoa jäähdytellessämme puhuimme Hannan kanssa että nyt pitää vain keskittyä ajamiseen eikä miettiä moottoria ja sen voimattomuutta alemmilla kierroksilla. Kolmoselle (8,4 km)  latasimmekin sitten 6,9 sekunnin pohjat.

EK 3:n jälkeen oli huoltotauko, jossa nestettä lisättiin taas reippaasti jäähdyttimeen. Kaken ja Tonin kanssa puhuttiin, että lasketaan vaan menemään niin kauan kun auto eteenpäin kulkee. Jos sitten ”lelut leviää” niin sitten leviää… Moottorissa on isompi ongelma, ja sen ”parasta ennen” -päiväys ja viimeinen käyttöpäivä on ylitetty jo reippaasti.

Ek 4:n ja ek 5:n välissä oli vielä onneksi mahdollisuus huoltaa, koska nelonen oli pituudeltaan 20,9 km ja auto on siellä kovilla. Vaikka Mantan moottorista oli vääntöä kadoksissa, ajoimme tälle pitkälle pätkälle mukavat 5,5 sekunnin pohjat. Huollossa Mantan lisänesteytyksen jälkeen sitten vain kohti kisan viimeistä 7,2 km pituista erikoiskoetta.

Maalissa huomasimme ajaneemme tänne vielä 3,5 sekunnin pohjat ja voittaneemme luokan ja nuottisarjalaiset 11,6 sekunnin erolla Espanjalaiseen. Nuottiluokkien kolmanneksi ajoi Timo Pitkäniemi – Kirsi Holmberg  yhden minuutin ja 7 sekunnin erolla meihin.

Kisan aikataulu oli mukavan ripeä ja reitti kompakti. Osuuksia teistä oli aika nopeita, mutta kaiken kaikkiaan pätkät olivat todella mukavia ajaa ja hyväkuntoisia. Reitin varrella oli hyvin runsaasti yleisöä nauttimassa rallin katsomisesta kivassa syyssäässä.

Rallin tuloksia löytyy MUT-palvelun sivuilta.

Nyt on sitten ohjelmassa Mantan perusteellinen läpikäynti ja moottoriin täysremontti. Tämä kausi oli nyt tässä. Ensi vuodesta en osaa vielä oikein sanoa mitään, katsotaan sitä sitten myöhemmin kun suunnitelmat ovat selvillä ja auto taas iskussa.

Tekemisiämme Hannan kanssa Urjalasta voi katsoa tältä kanavalta.

Hyvää syksyn jatkoa ja kuullaan …

Hanna Valonen ja Heikki Westerlund lähtevät EM Historic Rallyyn luottavaisin mielin. Kuva: Susanna Mattila

Ralliterveisin
Heikki Westerlund

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.